Mastering

Mastering to obróbka końcowa gotowych miksów, dopasowanie początku i końca nagrania, ściszenia, ustawienie kolejności utworów, nadanie przerw między utworami, cd textu, kodów ISRC, przygotowanie pliku DDP, dopasowanie brzmieniowe wszystkich utworów na płycie np. w wypadku nagrań z różnych studiów, oraz ich spójnej głośności, naprawa błędów, konwersja, poprawa brzmienia całości oraz dopasowanie do przeróżnych mediów odtwarzania, youtube,Itunes itd. itd.

Studio KLON oferuje Mastering w pełni analogowy co jest rzadkością na polskim rynku. Wykorzystuje urządzenia najwyższej klasy oraz Magnetofon STUDER A80 który uzupełnia brzmienie dodając „przyprawę” niedostępną dziś w żaden inny sposób.


SSL G COMPRESSOR - Do celów „klejenia- spójności” ten kompresor króluje w najwyższym stopniu, tak zwany „Święty Graal”, który jest zarówno przezroczysty, jak i „klej-spaja” z rozmachem, sprawia, że miks jest głośniejszy i bardziej uderzający, a jednocześnie zapewnia nowoczesną spójność, która ukształtowała dźwięk większej liczby utworów niż jakikolwiek inny kompresor w ciągu ostatnich trzech dekad. Dla wielu producentów, inżynierów niemal w każdym gatunku , SSL jest tak niezauważalny, a jednocześnie niezbędny, że stał się światowym standardem. Ma wyjątkową zdolność do tworzenia dobrego dźwięku, gotowego utworu.

MANLEY LABS MASSIVE PASSIVE TUBE EQ - Jest to korektor, który ma wiele zastosowań. Equalizer wykorzystuje bierne komponenty elektroniczne. Komponenty pasywne nie wymagają sygnału elektrycznego, aby działać, zamiast tego nadają swoją charakterystykę, gdy przechodzi przez nie sygnał. Elementy pasywne to cewki indukcyjne, kondensatory i rezystory, które razem tworzą filtry. Podczas gdy elementy filtra są pasywne, sygnał po przejściu przez nie potrzebujesz wzmacniacza- wzmocnienia, aby przeciwdziałać stratom elektrycznym powodowanym przez elementy bierne. I taki niesamowity w pełni lampowy wzmacniacz ma Massive Passive. Wykorzystuje w sumie 6 lamp (4 x 6414 i 2 x 12AX7) w klasie A, wzmacniacz ten jest wysublimowany o magicznym wręcz brzmieniu. Wysokie częstotliwości są bardzo ładne i wygładzone i niebywale muzyczne. Całe spektrum tego korektora jest w zupełnie innym wymiarze. Ogromne wrażenia słuchowe.


MASELEC MPL-2 - Jestem przekonany, że ograniczanie/limiter brzmi o wiele lepiej dzięki doskonałej jednostce analogowej, a nie jakiemukolwiek cyfrowemu systemowi, czy to sprzętowi, czy oprogramowaniu. Moim zdaniem urządzenia cyfrowe są chrupiące i ostre, nieprzyjemne przy długim słuchaniu, męczące Maselec ma również bardzo przydatny de-esser, który działa bardzo transparentnie i dużo lepiej, przyjemniej niż cyfrowe alternatywy. MPL-2 służy również do „wygładzania” szorstkich brzmień cyfrowych. Zauważyłem że usuwa on także cyfrowe „piki” podnosi subiektywny poziom, bez koloryzacji i zwiększonych zniekształceń, tak często związanych z ultraszybkimi ogranicznikami cyfrowymi. Wszystkie produkty MASELEC zostały opracowane przez Leif Mases. doświadczonego producenta, inżyniera dźwięku i właściciela studia, współpracującego z Jeffem Beckiem, Led Zeppelin, Black Sabbath, ABBA i innymi.


STUDER A80 TAPE MASTER RECORDER - Dźwięk z taśmy jest najbardziej charakterystyczną cechą większości nagrań muzycznych. Brzmieniem przełomowych płyt w historii muzyki, zarówno tej popularnej jak i poważnej. Chociaż cyfrowe rejestratory mają wielkie zalety, takie jak niski poziom szumów i zniekształceń, nadal nie potrafią odtworzyć pięknej tekstury taśmy. W odpowiedzi na ten problem producenci produkują obecnie szeroką gamę wtyczek do naśladowania klasycznego dźwięku taśmy, lecz niestety na nieudolnym naśladowaniu się kończy.
Doskonałą techniką jest użycie prawdziwego magnetofonu, takiego jak Studer A80 Master Recorder, i użycie go jako części w łańcuchu masteringu.
Miksowanie i mastering muzyki przez taśmę zapewnia gładkość dźwięku, jedwabisty górny koniec, bardziej kompaktowy low-end i lepszą teksturę w średnich tonach.
Nasycenie taśm jest bardziej subtelne i ma inny ton nasycenia niż lampa. Doskonale ją uzupełnia. Prawdziwe magnetofony stają się coraz rzadsze i droższe w utrzymaniu, dlatego tylko bardziej renomowane studia miksowania i masteringu mogą utrzymać to piękne urządzenie. Aby uzyskać dźwięk Studer A80 w swoich nagraniach. Dla mnie to jest urządzenie kultowe, nie do podrobienia. Czerpie bardzo dużo radości z obcowaniem ze sztuka inżynierską i dźwiękiem na najwyższym możliwym poziomie oferowanym przez ten magnetofon. Zmiany dźwięku są subtelne , bardziej w stronę 3D innego wymiaru i mają jedną wspólną cechę , możesz tego nie słyszeć ale ten dźwięk podświadomie uzależnia.

Dopełnieniem całego łańcucha masteringowego w studiu KLON są referencyjne przetworniki AD/DA Benchmark ADC1 i Lavry DA10. Dzięki którym, bogata struktura analogowa twoich nagrań konwertowana jest do domeny cyfrowej z maksymalna dokładnością.

Uzupełnieniem całości jest system odsłuchowy oparty na urządzeniu monitorującym DRAWMER MC 3.1 oraz klasycznych odsłuchach YAMAHA NS10 i starych KRK V8 series II. Gotowy materiał zawsze poddawany jest weryfikacji w systemie Car audio i na referencyjnym systemie odsłuchowym opartym o kolumny BOWERS & WILKINS 802 Diamond w innym pomieszczeniu o bardziej „domowych” warunkach akustycznych.

 

Mastering Mastering

Facebook